Cilicili pilihan hatiku

Apa tu Cilicili?
Pernah dengar tak....
Jawapan dia Cili - cili ....saja nak gempak tulis Cilicili...

Hari ni nak cerita pasal memasak..
dah lama tak cerita pasal memasak walaupun aku tiap2 hari masuk dapur...ahaksssss!!!!

Kalau korang suke makan makanan yang pedas... silalah teruskan baca entry ni ya..
Kalau tak suke nak stop pun boleh..tak pe, aku no hal... kalau tak suke makan pedas nanti aku buat entry pasal ais batu utk korang:)

Ada 3 cili yang paling aku suke mengikut ranking....

1. Cili padi
Terbaik..meletops..bergabung...
Kalau aku ada tanah sendiri 50 ekar..mahu aku tanam cili padi je...
Pastu aku jadi peladang berjaya...pastu masuk Wanita Hari Ini TV3...pastu popular..
pastu dapat jadi pengacara Anugerah Skrin..pastu masuk paper kena bantai...hehe
Resepi cili padiku...
1. Goreng ikan kembong ...tak perlu sampai masak
2. Ada sikit air masa kita bubuh asam jawa,kunyit,garam pada ikan tu jangan buang
3. Tumbuk 150 biji cili ...mak aiiii banyak nya...okay, tolak 135 bijik,
pastu ambik 4 ulas bawang merah...tumbuk ala2 je jgn lumat
4. Tumis bahan kita tumbuk tu.... masuk kan air yang ada kunyit dan asam jawa tu
5. Tambah air ...letak ikan...
6. Siap....terbaik!!!! sukewwwww

2. Cili kering
Suke jugak....
Rebus je dulu...pastu blender...
Senang je

3. Cili giling segera
...nak cerita sikit pasal cili giling segera
Memangla banyak sungguh produk segera ni kat market...berlambak2..
Tapi pilihan hati aku tetap la cap puteri ni
Sebab...ni aku nak rekemen sikit...
TAK MASAM!!!! rasa dia sama je cam kita blend sendiri..
cuma masa masak tak yah  la letak garam sangat...sbb mmg dah ada garam kat cili giling ni..

Kalau produk cili giling lain....memang malas aku nak beli.
Tak kena langsung dengan lidah aku..
bila masak je ada rasa masam....FRUST!!!

So, ni la Cilicili pilihan hatiku...
Pada aku fungsi cili utk makanan umpama fungsi internet untuk laptop
Perumpamaan aku yang mantap rasanya...apa? tak mantap??? Cili kang!!!!!
Catat Ulasan