Eggs...wah!!! mat salleh sgt tajuk:)


Spontan.... bila sebut telur ayam je...apa yang korang kaitkan....

- Nasi lemak
- Roti canai
- Kulit cantik macam kulit telur
- Lauk sewaktu sengkek dihujung bulan

..... hehe, itu la spontan aku di atas yang dapat aku kaitkan....

Okay...abaikan spontan aku tu..sebab langsung tak ada kena mengena dengan apa yang aku nak kongsikan dengan korang selepas ini....

Sebab apa yang aku nak kongsikan ialah hasil masakan dari telur ayam ...amboi ayat....HASIL GITEWW..

1. Telur Dadar
..... pecahkan telur ayam dalam mangkuk, kacau telur ayam bagi sebati...garam sikit...goreng
Korang suka tak makan telur dadar? Aku suka je....cuma jadi tak suka bila letak segala bagai bahan2 yang menyakitkan hati kat telur dadar tu....letak bawang,cili,daun sup....confirm aku reject.

Dan ada sorang wanita jelita ni nama dirahsiakan sbb aku jeles kalau dia glamer... ajar aku, kalau nak buat telur dadar yang ala2 gebu macam kat gerai tomyam tu...katanya bubuh la dalam 1 sudu air utk sebijik telur ayam .....dan kacau ...goreng
dijamin jadi...sebab aku dah TRY...



2. Telur Mata Kerbau
.... kenapa mata kerbau yang dapat nama???? bukan mata kelawar ke mata tenggiling ke ????aku tak tau...Nak tanya kerbau pun, bukan dia tau jawab .... jenis goreng camgini, ramai gak org suka...cuma aku tak suka kalau telur kuning tu tak masak..tobat aku tak akan makan....

Nak masak telur mata kerbau ni... senang je... terus pecahkan dalam kuali..
cuma, kalau tiba2 yang pecah tu telur dah tak fresh atau busuk..azab...nak kena basuh kuali pulak!!!
Dan nak masak telur mata kerbau pun ada teknik gak....
- Kalau nak masak macam telur mata kerbau yang nmpak putih je keliling dia, guna minyak yang banyak dan api yang perlahan...sebab tu telur mata kerbau makcik2 jual nasi lemak tak garing....
.....sabar je nak menggoreng guna api perlahan, pukul 5.30am pulak tu kan makcik?

3. Telur Rebus
Maaf, Tiada penerangan di sini..
Aku pukul karang...kalau korang tak tau..hehe..

4. Telur Bungkus
...Favorite aku kalau di gerai tomyam...
Agak susah jugak nak jumpa yg betul2 sedap...

dan banyak la lagi....
telur masak cabai, telur masak lemak,telur masak kurma, kari telur , telur bistik,...argghhh, tetiba lapar pulak...sedapnya kalau dapat nasi panas dan kari telur!!!!!

Jadi, bila kalendar pun dah nak dekat awal2 bulan...kisah melupakan telur ayam pun akan berlaku semula ...kan?????

Okay, conclusionnya....jom memasak esok!!! tetiba.......
dan aku bagi markah C-  untuk entry aku ni ...haha
Dan supaya korang tak kecewa baca entry aku yang taraf2 C- ni...
Klik la sini untuk lihat gambar2 telur ayam yang boleh buat kita senyum okay!!!!
Catat Ulasan