Sebenarnya..kicap itu warnanya hitam!!!

Tadi memasak , aku tak guna kicap pun..
Cuma guna sos tiram/dan sos cili..masak apa??? okay, tu tak de kena mengena....haha
Supaya tak mengecewakan kicap hari ni sebab tak guna dia , jadi aku telah berjanji pada diriku sendiri untuk membuat sesuatu untuk kicap... ya!!! janji ku untuk menulis tentang kicap...

Aku bukanlah nak share pasal asal usul kicap...atau betul ke perkataan kicap berasal dari bahasa cina,....atau kicap warna apa...kenapa warna kicap hitam bukan biru ...apa rasa kicap dan sebagainya....

Apa yang aku nak kongsikan cuma satu..
pernah tak korang terfikir yang mungkin nama asal kicap ni "KI" saja.
perkataan "CAP" kat belakang tu...menunjukkan dia cap apa?...

Okay cuba tengok ejaan ni..

Ki cap Kipas Udang
Ki cap Tamin
Ki cap 3 ayam
Ki cap Jalen
dan macam2 lagi la.....

Jadi lepas ni boleh ke kalau kita tukar perbualan kita cam ni kat kedai makan..
Hehe...ni baru betul ki...sebab cap dia tak de!!!
Kita : Mak cik mintak ki
Mak cik : Apa ko mintak ni nak?
Kita : Ki ....
Mak cik : Ki .... apa benda ki tu?
Kita : Ki la mak cik... sebab saya pun tak tau ki cap apa..sebab ki yang ada kat kedai mak cik ni...mak cik letak dalam bekas  je..so, saya tak tau la ki cap apa yang mak cik guna ni..

Okay..sampai situ je perbualan tu..
Apa yang makcik tu akan jawab, aku tak dibenarkan tulis......katanya!!!


So, kawan2 ku yang baca entry ni dari  yang stay kat oversea tu.. ..rindu ki tak? ke...memang senang macam kacang je nak beli ki kat sana..hehe


Ki cap pekat 3 ayam tu aku suka...ki ni memang dari masa kecik2 dulu aku dah makan...

Okay, nasib baik tadi masak ada guna sos tomato, so....tak payah la aku susah2 bagai nak wat entry pasal sos tomato pulak ya.... Good night semua..
3 entry aku publish hari ni..terasa ada kegigihan di situ:)


Catat Ulasan